Friday, December 2, 2011 1 comments

Sabar



Saat anda menangis sambil berkata: "Mengapa Allah membiarkan persoalan ini menimpaku?"
Katakan pada anda: "Kerana Allah Maha tahu bahawa anda akan tumbuh menjadi orang yang kuat.."

Bila anda mengeluh sambil berkata: "Mengapa persoalan tidak henti-hentinya menghampiriku?"
Katakan pada anda: "Kerana Allah sedang mendidik anda dengan cara itu. Bertahanlah! dan tunggu saat datangnya pertolongan Allah".


"Di dunia ini ada syurga. Barangsiapa
ketika di dunia tidak dapat
memasukinya, maka dia tidak akan
pernah masuk syurha akhirat. Syurga 
dunia itu adalah zikir kepada-Nya,
selalu berusaha dekat dengan-Nya,
dan merindukan-Nya."

...Dr. Aid Abdullah Al-Qarni




Jangan biarkan persoalan hidup membelenggumu, Allah menjadikan persoalan  bukan untuk menyiksamu.
Tetapi Allah sedang mendidikmu untuk menjadi orang kuat.
Hadapilah setiap persoalan dengan kesungguhan kerana pertolongan Allah beserta usaha kerasmu.


"Apabila engkau melihat orang yang
berilmu mncintai dunia, maka
curigailah ia mengenai agamnya,
kerana orang yang mencintai sesuatu ia
akan menyibukkan diri dengan apa
yang dicintainya itu"

...Umar Al-Khattab




Tuesday, November 29, 2011 1 comments

The Different Me

Everyone is different. so do i. i'm different in different way ( i think)



so, what do you think the differentiate that i have? any idea? I'm different in different way, so only the different people will know why that i'm calling that (poyo gler).

so let me introduce all of reader what the different that I have :-) .... 

If  you was offered this type of bear, which one will you choose?


I know that everyone will choose the orange one, am I right?
but, I'm prefer the purple one :-) so, where the different that i have?

How about this :


which one your choice? I know it, that must be the purple one am i right?
But, I'm still will choose the white one :-)
Still not get it why I'm call myself a different right 



>jeng jeng jenggggg<

when you get that kind of stuff (the bear and flower),  go and ask the person A which one will his/her choice
GET THE ASNWER??

Then, at the same picture, ask the person B which one will be his/her choice
GET THE ANSWER??

Try over and over again...
Which ANSWER that will you get?

I'm very sure that the ANSWER that will you get it same that YOU answer it

So let's me ask you, where the different if every person think like others think.


Everyone trying to be different from other. but in fact, we are the same.
same thinking, same interested same same  same
that why i think many people in this WORLD :

> wearing a weird cloth
> Doing some unnecessary action
> make up some weird culture
> many many many moreee

For me, the different is NOTHING

~ as long as I'm who I'm
~ as long as I'm as MYSELF
~ as long as I'm will I'm

I'm The DIFFERENT

SO

BE YOURSELF 

Monday, November 28, 2011 1 comments

Every Person Have A Song

Song @ Lagu...satu benda yang X asing lagi bagi manusia zaman moden. rase ye setiap orang mesti ade lagu kegemaraan masing-masing tul x? x kira la, budak skema ke, punk ke, lebai ke, normal cm aku ke tul x tul x... cume genre je yg berbeza-beza.

mmmm....TAPI, BUT..sejauh mana kita LAYAN lagu tu? hanya lirik je ke, muzik ke, artis ke, mende2 ke.
for me (tgk ckp omputih), aku x pilih antara artis, muzik or composer..just ape yang best untuk telinga aku dengar. kebanyakan lagu yang aku suke, akan ade kisah dia..waaaaa...

ini dia lagu-lagu yang tersenarai dalam TOP LIST owe hahahaaa...

Lagu untuk Owe :-)

21 guns by GREEN DAY



kenapa aku suke lagu ni? sebab...sebab...sebab..ntah, aku pun xtau. i'm just love to hear its melody. tambah lagi dia pye lirik..makan dalam tu.(untuk spe yg terkena la)



Lagu untuk Kawan aku :-)

Picture In My Head by Westlife



aku suke lagu ni..best sgt. aku ade ramai kawan, n every of them have special moment with me. so, i'm always want keep that memory in my head..


Lagu untuk Ehem-ehem hehehe :-*

This I Promise You by N-Sync


no komen about this song heheheee....
Monday, July 4, 2011 0 comments

Kenapa KITA manusia???

Ape Itu MANUSIA?

gambar sekadar hiasan

Menurut pakcik WIKIPEDIA

Manusia dapat diertikan berbeza-beza menurut biologirohani, dan istilah kebudayaan, atau secara campuran. Secara biologi, manusia dikelaskan sebagai Homo sapiens (Bahasa Latin untuk manusia bijak), sebuah spesies primat dari golongan mamalia yang dilengkapi otak berkemampuan tinggi. Dalam hal kerohanian, mereka dijelaskan menggunakan konsep jiwa yang bervariasi di mana, dalam agama, dikaikan dalam hubungannya dengan kekuatan ketuhanan atau makhluk hidup; dalam mitos, mereka juga seringkali dibandingkan dengan bangsa lain. Dalam antropologi kebudayaan, mereka dijelaskan berdasarkan penggunaan bahasanya, organisasi mereka dalam masyarakat majemuk serta perkembangan teknologinya, dan terutama berdasarkan kemampuannya untuk membentuk kelompok dan lembaga untuk dokongan satu sama lain serta pertolongan.


Robot?


Menurut pakcik WIKIPEDIA lagi...

Robot adalah satu agen mekanikal pintar yang boleh menjalankan tugas pada sendiri,atau dengan bimbingan. Dalam amalan robot biasanya mesin elektro-mekanikal yang dipandu oleh komputer dan pengaturcaraan elektronik. Robot boleh auto atausepara auto dan datang dalam kedua-dua jenis asas: orang-orang yang digunakan untuk penyelidikan manusia seperti sistem, seperti ASIMO dan TOPIO,serta mereka ke dalam peranan yang lebih jelas dan tertentu, seperti robot Nano danGerombolan robot dan robot pembantu yang digunakan untuk membuat ataumenggerakkan benda atau menjalankan kerja yang mengotorkan tangan atau tugas berbahaya, seperti robot Perindustrian atau robot bergerak atau servis. 



Kenapa ROBOT direka??


saya rasa semua orang tahu bahawa robot dicipta dan direka untuk memudahkan KITA betul tak? ada juga yang mencipta robot untuk kegunaan sendiri (memang pentingkan diri). ada yang reka untuk keganasan macam A****** tul x? oleh itu, kita boleh rumuskan bahawa robot dicipta atau direka untuk kegunaan penciptanya. kalau nampak x function je, terus buang @ recycle tul x?


Macamana dengan MANUSIA?


Kita sering bercakap tentang teknologi, komputer terutamanya yang mengaturcara program robot. tetapi penahkah kita terfikir, kenapa kita dihidupkan, kenapa kita dicipta? Golongan ATHEISM berpendapat bahawa manusia terjadi sendiri tanpa pencipta. betulkah? adakah robot juga tanpa pencipta? Mengikut CHARLES DARWIN, manusia adalah berasal dari beruk yang melalui revolusi. yeke? kenapa ada lagi beruk-beruk yang tidak mengalami revolusi ini? ISLAM membuktikan bahawa manusia dicipta oleh ALLAH s.w.t melaui firman-Nya :

 AL-BAQARAH : 21
2:21

wahai manusia! sembahlah tuhanmu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang sebelum kamu agar kamu bertakwa.

inilah bukti ALLAH.s.w.t bahawa DIAlah yang menciptakan manusia. tetapi kenapa ALLAH mencipta manusia? penahkah kita terfikir mengenainya?

ROBOT vs MANUSIA


adakah tuan/puan, saudara/saudari, makcik/pakcik, Mr./Mrs sekalian marah jika saya mengatakan bahawa kita adalah robot. kenapa saya berkata seperti itu? (baca la lagi)


SIFAT ROBOT


ROBOT diciptakan dalam pelbagai nama, bentuk, rupa, warna dan macam-macam lagi. Diberi sumber tenaga seperti elektrik dan sebagainya untuk menjalankan tugas yang dia sendiri tidak mengerti. Tidak penah terfikir kenapa dia dicipta. Hanya mengikut program yang telah diatur dan dikawal. ROBOT hidup kerana diberi tenaga dan hidup kerana ingin menghabiskan tenaga yang diberi supaya dapat diberi tenaga lagi. dan mengulangi perkara yang sama berkali-kali. Bila sudah lama, tidak berfungsi dengan baik, akan di buang oleh pemiliknya. dah x berguna lagi.


MANUSIA?


Manusia diciptakan dalam pelbagai nama, bentuk, rupa, warna dan macam-macam lagi. Diberi nyawa untuk hidup. Kebanyakan MANUSIA sekarang tidak mengetahui tujuan kehidupan yang diberi.


Kita marah apabila ada orang cakap yang kita ini dikawal oleh orang lain. Hidup dalam kawalan betul x? c'mon la, aku independent la. sape yang berani control hidup aku. aku ada jalan aku sendiri la untuk hidup, ko x layak nak control aku. (macam tu serba cikit ayat-ayat manusia sekarang).


Tetapi adakah kita sedar, sebenarnya kita DIKAWAl, DICONTROL? oleh ape, siapa? jika kita ini dikawal, dicontrol oleh orang len, maknanya kita ni seperti robot la.

TREND


Kita sebenarnya dikawal oleh trend. percaya x? kalau siapa x ikut trend dianggap kuno, x bertamadun tul x. Trend telah mengawal manusia sejak berzaman lagi. kenapa kita tidak marahkan TREND kerana mengawal kita? tetapi memaki hamun siapa yang berani kawal kita.


BARAT


sedar x sedar kita sebenarnya ROBOT yang dipandu oleh orang-orang barat. mereka menetapkan ape yang sepatutnya kita lakukan, ape yang patut kita makan, minum, pakai dan macam-macam lagi. penahkan kita sedar bahawa barat telah mengawal kita dengan iburan yang melalaikan. mereka membuat american idols, kita pun buat la malaysia idol. hiburan yang membuatkan kita habis ribuan ringgit hanya untuk mengundi, bagi orang menang. tapi ape yang kita dapat? ye...kita dapat habiskan kredit untuk kita topup lagi dan habiskan lagi. 

barat juga telah menunuhkan kumpulan yang terpesong dari reality seorang MANUSIA. menubuhkan kumpulan PUNK yang mempunyai gaya hidup yang ntah ape-ape. tidak mempunyai tujuan dan dilalaikan oleh muzik-muzik dan pergaulan yang tidak terbatas.


kerana inilah saya berani mengatakan yang KITA adalah ROBOT yang tidak berguna apabila sudah rosak atau pun lapok.

MANUSIA SEBENAR

MANUSIA sebanar harus tahu tujuan hidup kerana tujuan inilah yang membezakan kita dengan ROBOT. jadi apa tujuan hidup kita?


AL-BAQARAH : 30
2:30
Dan ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat, "Aku hendak menjadikan khalifah di bumi."...

AL-ZARIYAT : 56


51:56
Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadat kepada-Ku.

inilah tujuan kita yang sebenar iaitu beribadat dan menjadi khalifah. jadilah seorang hamba yang taat kepada tuannya kerana hidup ini hanya sementara sehingga kita dimatikan kelak...

carilah orang-orang yang lebih arif untuk mangajar kita untuk kembali kepada jalan-Nya.

AN-NAHL : 43

16:43
dan kami tidak mengutus sebelum engkau (Muhammad), melainkan orang laki-laki yang kami beri wahyu kepada mereka; maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kamu tidak mengetahuinya.



Sunday, March 6, 2011 0 comments


CINTA SEJATI..itu la yg korg semaikan di dalam hati korg utk si dia..tetapi..kite hanya merancang.ALLAH jua yg menentukan segalanya..jgn terlalu cepat berputus asa dan menutup pintu hati korg utk sesiapa lg..sbb kat luar sane masih ramai yg akan menghargai  korg..cume masenye uk pertemuan 'kamu dan dia' masih belum kesampaian..jadi bersabarlah dan hadapi sume ini dgn tabah..sesugguhnya jika benar dia adalah jodoh korg..pasti x kemana..yg penting skang korg perlu lupekan die demi kebahagiaan die dan dri korg sndri..cinta itu x boleh dipaksa...

Korg mungkin dah berusaha..tp usaha yg disertakan doa lebih mujarab..bak kate cikgu2 time kiter skool dlu..mesti ada D.U.I.T(doa,usaha,ikhtiar dan tawakal)..skang korg cume perlu ikut panduan pade gambar yg terdapat pada note ni..dan amalkan setiap 3 kali bacaan selepas solat subuh n maghrib..






"Jika benar kamu sygkan dia..maka lepaskannya..jika dia kembali padamu..maka dia adalah milikmu..jika tidak..dia  bukan milikmu..♥" 


"Tuhan memberi kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untukmendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita? Kerana Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya..."

‎"Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu… ia boleh dirasai dalam hati..." ♥

SELAMAT MENCUBA!! InsyaAllah..korg boleh..jgn bersedih lg..teruskan hidup dgn maju kehadapan tanpa segala bebanan minda dan psikologi...-_-
amin..=)
p/s: dari ALLAH dia dtg, kepadaNya juga ia kembali..

TETAPI....
ingatlah bahawa CINTA pada yg ESA lebih berbaloi sebaloinya.
 
;